Slider

Czas na działanie? 3 sposoby na wprowadzenie w Twojej firmie ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa i skutecznego zakazu konkurencji.

Masz firmę i czytając mojego bloga zdałeś sobie sprawę, że ochrona tajemnicy przedsiębiorstwa w Twojej firmie ma jakieś luki? Możesz to zmienić na trzy sposoby: Keyboard with Time For Action Button.

Pierwszy, najtańszy, to uważna lektura bloga i samodzielna praca. Tak, znajdziesz tu za darmo wszystkie niezbędne informacje. Warunek powodzenia: po przeczytaniu trzeba rozpocząć działanie, tj. zidentyfikować kluczowe obszary do ochrony, zastosować zabezpieczenia, wdrożyć procedury, sporządzić niezbędne dokumenty lub poprawić te, które już masz. Jednym z najważniejszych jest umowa o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy.

Drugi, prostszy sposób, to zlecenie mi sporządzenia dla Ciebie Polityki Ochrony Tajemnicy Przedsiębiorstwa. To rozwiązanie również wymaga od Ciebie trochę zaangażowania, ale większość pracy, audyt, analizę, sporządzenie regulaminów i dokumentów, szkolenie dla Ciebie i pracowników, wykonuję ja. Jak się pewnie domyślasz, wymaga to jednak pewnej inwestycji finansowej. Gwarantuję, że ta inwestycja zwróci się już przy pierwszym odchodzącym kluczowym pracowniku. Ciekawe wyliczenia w tym zakresie zawarłem w tym wpisie.

Trzeci sposób to rozwiązanie pośrednie. Łatwiejsze niż wariant pierwszy i dużo, dużo tańsze niż wariant drugi.

Mówię tu o uczestnictwie w szkoleniu: Jak przygotować się na konkurencję ze strony pracowników, podwykonawców i kontrahentów.

Obiecuję, że to szkolenie pozwoli Ci na samodzielne wdrożenie skutecznej polityki ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w Twojej małej lub średniej firmie. Co więcej, materiały szkoleniowe zawierają  gotowy wzór umowy o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy. Na szkoleniu mówię też, jak ten wzór prawidłowo wypełnić i stosować.  Po tym kursie będziesz potrafił dbać o bezpieczeństwo swoich cennych informacji i zabezpieczyć się przed nieuczciwością pracowników, podwykonawców i kontrahentów. Najbliższe szkolenie odbędzie się w Katowicach 23.04.2015. Następne w Warszawie 29.05.2015. Potem planuję przerwę w szkoleniach do września. O jednym z poprzednich szkoleń możesz przeczytać tutaj.

Zapraszam serdecznie na szkolenia.

{ 3 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Paweł Luty 7, 2015 o 20:47

O ile zgadzam się z poradami na tym blogu, to akurat do \”zakazu konkurencji po ustaniu stosunku pracy\” mam ambiwalentne odczucia. Jest to, jakby nie było ograniczenie swobód obywatelskich. O ile nielojalny pracownik, po zwolnieniu, nie mógłby nam wtedy szkodzić pracując u konkurencji, to z drugiej strony, nielojalny pracodawca, po krzywdzącym zwolnieniu pracownika, krzywdzi go podwójnie. Problem jest tym większy im większa nisza, w której jesteśmy specjalistami. Mając do wyboru jedynie kilka firm, które mogłyby takiego specjalistę zatrudnić, praktycznie pozbawiamy go możliwości zarobkowania i zmuszamy do przekwalifikowania. W stosownej klauzuli musi być rozsądek i termin zakazu powinien pokrywać się co najwyżej z wysokością odprawy, jaką by pracownik dostał, tak, by miał z czego żyć do czasu ustania zakazu.

Odpowiedz

Marcin Lipiec 24, 2015 o 15:41

A jak zapewnić poufność i zapobiegać nieuczciwej konkurencji w relacji pracodawca – pracownik – klient? Żeby to zobrazować posłużę się przykładem. Firma A zatrudnia pracownika, który prowadzi działalność konkurencyjną, ale nie wobec swojego pracodawcy (firmy A), ale wobec kluczowego klienta firmy A. Czy firmę A z tego tytułu mogą czekać jakieś konsekwencje (także prawne) ze strony klienta, gdy się dowie, że pracownik firmy A biorący udział w realizacji kontraktu (umowy) prowadzi wobec niego działalność konkurencyjną? Forma A ma bowiem zawartą ze swoim klientem umowę o zachowaniu poufności. Jak w takiej sytuacji powinno zachować się kierownictwo firmy A? (z jednej strony zadowolone jest z pracownika i z tytułu jego innej, niekonkurencyjnej działalności nie ponosi strat, a z drugiej strony ma obawy, gdy dowie się o tym jego klient może stracić kontrakt)?

Odpowiedz

Robert Solga Lipiec 25, 2015 o 00:04

Jeżeli dobrze zrozumiałem, firma A podpisała z firmą B (klientem) umowę o zachowaniu poufności. Firma A musi więc sprawić, by osoby za pomocą których wykonuje swoje zobowiązania (czyli pracownicy) zachowały w poufności informacje uzyskane od firmy B. Tylko teoretycznie można by sądzić, że jeżeli pracownik nie wykorzysta przy prowadzeniu konkurencyjnej działalności gospodarczej informacji poufnych firmy B, to wszystko powinno być ok. Problemem jest tu jednak to, że informacje poufne zostaną ujawnione konkurentowi (pracownik firmy A prowadzący działalność konkurencyjną względem firmy B), co raczej nie było objęte zgodą firmy B, nawet jeżeli ten pracownik będzie związany umową o zachowaniu poufności. Moim zdaniem w takiej sytuacji prawidłowym rozwiązaniem byłoby wyłączenie tego pracownika (prowadzącego działalność konkurencyjną względem klienta B) od realizacji kontraktu na rzecz klienta B oraz od informacji poufnych klienta B. Niezależnie od kwestii prawych pozostaje jeszcze pytanie, czy można stracić kontrakt. Jeżeli klient poweźmie informację, że jego poufne (czyli wrażliwe) informacje zostały przekazane konkurentowi, zapewne utraci zaufanie do firmy A. Z reguły oznacza to koniec współpracy.

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Poprzedni wpis:

Następny wpis: