Slider

Tajemnica handlowa a tajemnica przedsiębiorstwa

W umowach i generalnie w biznesie często można spotkać się z określeniem „tajemnica handlowa”. W polskim prawie nie znajdziemy definicji tajemnicy handlowej. Jest natomiast definicja tajemnicy przedsiębiorstwa.

Czym zatem jest tajemnica handlowa?

Zgodnie przepisem z art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności.

Przez tajemnice handlowe najczęściej w praktyce rozumie się informacje typu „koszt/cena”, informacje o klientach i ich potrzebach, źródłach zaopatrzenia, kontakty, listy klientów i tym podobne. Informacje te nie zostały wymienione w definicji tajemnicy przedsiębiorstwa, ale nie ulega najmniejszej wątpliwości, że są nią objęte. Po prostu są to te „inne informacje posiadające wartość gospodarczą”.

Trade secrets

Trochę zamieszania wprowadza zapewne angielskie określenie trade secrets. Dosłowne tłumaczenie tego określenia to tajemnice handlowe, ale powinno się je tłumaczyć jako tajemnica przedsiębiorstwa. Trade secrets to nie tylko tajemnice handlowe, ale również pozostałe informacje, które w naszym systemie prawnym objęte są prawem tajemnicy przedsiębiorstwa.

Potrzebujesz pomocy prawnej? Skontaktuj się ze mną:

e-mail: robert.solga@solga.pl

tel.: + 48 662 050 782

 

Podobał Ci się ten artykuł? Zapisz się na na newsletter i bądź na bieżąco.

free newsletter templates powered by FreshMail

{ 3 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Krzysztof Październik 20, 2015 o 09:14

Witam
Jako biegły sądowy spotykam się z ujęciem, że miejsce zakupu jak i koszt zakupu części zamiennych jest objęty tajemnicą handlową. O ile potrafię się zgodzić, że tajemnicę stanowi wysokość kosztów zakupu, o tyle trudno mię się zgodzić ze stwierdzeniem że miejsce zakupu jest również taką tajemnicą.
Dla przykładu na rynku jest np jeden lokalny dealer pojazdów i występuje pewne uzasadnienie, że zakupu tych części dokonano właśnie u niego. Ale nawet gdyby zamówienie złożono u innego, o ile zasłoni się koszty zakupu nie będzie to ujawnianiem tajemnicy handlowej danej firmy
Zwracam się z serdeczną prośbą o wyjaśnienie tego zagadnienia

Odpowiedz

Robert Solga Grudzień 1, 2015 o 16:08

Witam

informacje o dostawcach są o tyle ważne, że bardzo często to właśnie dostawcy decydują o przewadze konkurencyjnej firmy. Z reguły współpracuje się z wybranymi, sprawdzonymi dostawcami. Każda firma ma swoje kryteria, np. niższą cenę, wyższą jakość, mniej reklamacji, dotrzymywanie terminów, odpowiedzialność, wysoki poziom obsługi, itp. Tak więc co do zasady, informacje o dostawcach mogą stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa.

Sądy uznają informacje o dostawcach za tajemnicę przedsiębiorstwa pod warunkiem, że informacje te są nieujawione do wiadomości publicznej, a przedsiębiorca podjął działania w celu zachowania ich poufności.
Na przykład Sąd Okręgowy w Lublinie w wyroku z dnia 21 grudnia 2006 r., IX Gc 200/06, uznał, że „Informacje dotyczące dostawców komponentów, oprzyrządowania niezbędnych do produkcji kosiarek mogą stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa o ile zostały podjęte działania w
celu zachowania poufności tych wiadomości.”

Z kolei Sąd Okręgowy w Gliwicach w wyroku ze stycznia 2006 r., sygn. akt X GC 30/06, uznał, że „Zbudowanie maszyny według projektu, do którego prawa autorskie ma inna firma, a także wykorzystywanie bez uzyskania zgody baz danych o jej klientach i dostawcach to czyny nieuczciwej konkurencji.”.

Wśród przykładów tajemnic przedsiębiorstwa Sąd Najwyższy wylicza również listę dostawców (wyrok Sądu Najwyższego z dnia 3 grudnia 2014 r., III SO 8/14).

Tak więc informacja o tym, że dany podmiot jest dostawcą jak najbardziej może stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa, z tym jednak zastrzeżeniem, że informacja ta musi spełniać łącznie trzy warunki:
1) mieć wartość gospodarczą, a informacja o dostawcach zwykle taką wartość ma,
2) być poufna, czyli nieujawniona do wiadomości publicznej oraz
3) przedsiębiorca powinien podjąć działania w celu zachowania poufności.

Mam nadzieję, że to wyjaśnia sprawę. Jeżeli nie, proszę dać znać.

Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za bardzo dobre pytanie.

Odpowiedz

Mateusz Lipiec 9, 2016 o 20:32

Dzień dobry,

Angielskie umowy o zachowaniu poufności (non-disclosure agreements) stosują również pojęcie „confidential information” (czyli dosłownie „informacje poufne) i definiują je dokładnie tak, jak polska „tajemnica przedsiębiorstwa”.

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Poprzedni wpis:

Następny wpis: