W umowach i generalnie w biznesie często można spotkać się z określeniem „tajemnica handlowa”. W polskim prawie nie znajdziemy definicji tajemnicy handlowej. Jest natomiast definicja tajemnicy przedsiębiorstwa.
Spis treści
ToggleCzym zatem jest tajemnica handlowa?
Zgodnie przepisem z art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, które jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów nie są powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie są łatwo dostępne dla takich osób. Pod warunkiem, że uprawniony do korzystania z informacji lub rozporządzania tymi informacjami podjął, przy zachowaniu należytej staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności.
Przeczytaj też: Definicja tajemnicy przedsiębiorstwa
Tajemnica handlowa to po prostu inne określenie na tajemnicę przedsiębiorstwa
Z tym może zastrzeżeniem, że często przez tajemnicę handlową rozumie się takie informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa, które występują w obszarze handlowym lub marketingowym firmy.
Są to zatem informacje typu „koszt/cena”, informacje o klientach i ich potrzebach, źródłach zaopatrzenia, kontakty, listy klientów i tym podobne. Informacje te nie zostały wymienione w definicji tajemnicy przedsiębiorstwa, ale są to te „inne informacje posiadające wartość gospodarczą”.
Trade secrets
Trochę zamieszania wprowadza zapewne angielskie określenie trade secrets. Dosłowne tłumaczenie tego określenia to tajemnice handlowe.
W polskim prawie tradycyjnie jednak, począwszy od okresu międzywojennego, posługujemy się określeniem tajemnica przedsiębiorstwa. Trade secrets to nie tylko tajemnice handlowe, ale również pozostałe informacje, które w naszym systemie prawnym nazywa się tajemnicą przedsiębiorstwa.
Zdjęcie: tashatuvango, fotolia
4 thoughts on “Tajemnica handlowa – co to jest i czym różni się od tajemnicy przedsiębiorstwa?”
Witam
Jako biegły sądowy spotykam się z ujęciem, że miejsce zakupu jak i koszt zakupu części zamiennych jest objęty tajemnicą handlową. O ile potrafię się zgodzić, że tajemnicę stanowi wysokość kosztów zakupu, o tyle trudno mię się zgodzić ze stwierdzeniem że miejsce zakupu jest również taką tajemnicą.
Dla przykładu na rynku jest np jeden lokalny dealer pojazdów i występuje pewne uzasadnienie, że zakupu tych części dokonano właśnie u niego. Ale nawet gdyby zamówienie złożono u innego, o ile zasłoni się koszty zakupu nie będzie to ujawnianiem tajemnicy handlowej danej firmy
Zwracam się z serdeczną prośbą o wyjaśnienie tego zagadnienia
Witam
informacje o dostawcach są o tyle ważne, że bardzo często to właśnie dostawcy decydują o przewadze konkurencyjnej firmy. Z reguły współpracuje się z wybranymi, sprawdzonymi dostawcami. Każda firma ma swoje kryteria, np. niższą cenę, wyższą jakość, mniej reklamacji, dotrzymywanie terminów, odpowiedzialność, wysoki poziom obsługi, itp. Tak więc co do zasady, informacje o dostawcach mogą stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa.
Sądy uznają informacje o dostawcach za tajemnicę przedsiębiorstwa pod warunkiem, że informacje te są nieujawione do wiadomości publicznej, a przedsiębiorca podjął działania w celu zachowania ich poufności.
Na przykład Sąd Okręgowy w Lublinie w wyroku z dnia 21 grudnia 2006 r., IX Gc 200/06, uznał, że „Informacje dotyczące dostawców komponentów, oprzyrządowania niezbędnych do produkcji kosiarek mogą stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa o ile zostały podjęte działania w
celu zachowania poufności tych wiadomości.”
Z kolei Sąd Okręgowy w Gliwicach w wyroku ze stycznia 2006 r., sygn. akt X GC 30/06, uznał, że „Zbudowanie maszyny według projektu, do którego prawa autorskie ma inna firma, a także wykorzystywanie bez uzyskania zgody baz danych o jej klientach i dostawcach to czyny nieuczciwej konkurencji.”.
Wśród przykładów tajemnic przedsiębiorstwa Sąd Najwyższy wylicza również listę dostawców (wyrok Sądu Najwyższego z dnia 3 grudnia 2014 r., III SO 8/14).
Tak więc informacja o tym, że dany podmiot jest dostawcą jak najbardziej może stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa, z tym jednak zastrzeżeniem, że informacja ta musi spełniać łącznie trzy warunki:
1) mieć wartość gospodarczą, a informacja o dostawcach zwykle taką wartość ma,
2) być poufna, czyli nieujawniona do wiadomości publicznej oraz
3) przedsiębiorca powinien podjąć działania w celu zachowania poufności.
Mam nadzieję, że to wyjaśnia sprawę. Jeżeli nie, proszę dać znać.
Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za bardzo dobre pytanie.
Dzień dobry,
Angielskie umowy o zachowaniu poufności (non-disclosure agreements) stosują również pojęcie „confidential information” (czyli dosłownie „informacje poufne) i definiują je dokładnie tak, jak polska „tajemnica przedsiębiorstwa”.
Witam. Tajemnica handlowa a tajemnica przedsiębiorstwa. Jak te dwa pojęcia odnoszą się do zapowiadanego obowiązku przekazywania danych abonentów przez telewizje płatne poczcie? Jeżeli telewizjom płatnym trudniej powoływać się na zwyczajową tajemnicę handlową, to moim zdaniem mogą powoływać się na tajemnicę przedsiębiorstwa skoro są nią też „inne informacje posiadające wartość gospodarczą”. Wartość gospodarcza to m.in. sposób osiągania dochodów, a przecież to abonenci przynoszą dochody dostawcom telewizji. Tak mi się wydaje.
Pozdrawiam.