Dostosowanie umowy o zachowaniu poufności z pracownikiem do nowych przepisów o tajemnicy przedsiębiorstwa

18 grudnia 2018

Umowa o zachowaniu poufności z pracownikiem należy do pakietu startowego, jaki należy dać do podpisu każdemu pracownikowi. Jest, albo przynajmniej powinna być, standardem.

Dzisiaj będę pisał wyłącznie o jednym zapisie w umowie zachowaniu poufności, dotyczącym czasu trwania obowiązku przestrzegania tajemnicy przedsiębiorstwa. Akurat w tym zakresie nowe przepisy wywróciły zasady do góry nogami.

Umowa o zachowaniu poufności

Przeczytaj też:

Umowa o zachowaniu poufności (NDA). Wszystko, co chcesz wiedzieć.

6 wskazówek, jak powinna wyglądać dobra umowa o zachowaniu poufności (NDA, non-disclosure agreement)

„Stare” zasady mówiły, że przepisy dotyczące naruszenia tajemnicy przedsiębiorstwa stosuje się również do osoby zatrudnionej na podstawie umowy o pracę (co do zasady, każdej osoby, która świadczyła pracę na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego, a zatem również zatrudniania na podstawie umowy zlecenia lub „na umowę o dzieło”) przez okres trzech lat od ustania umowy, chyba że umowa stanowi inaczej albo ustał stan tajemnicy (dawny art. 11 ust. 2 u.z.n.k.).

W nowych przepisach tego zapisu już nie ma. Co to oznacza dla pracodawcy?

W dniu 4 września 2018 roku, weszła w życia duża zmiana przepisów dotyczących tajemnicy przedsiębiorstwa. Jeżeli chcesz się lepiej zapoznać z nowymi regulacjami, to odsyłam Cię do innych artykułów na ten temat.

Więcej: Zmiana ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Implementacja Dyrektywy UE dotyczącej tajemnicy przedsiębiorstwa oraz Dyrektywa UE dotycząca tajemnicy przedsiębiorstwa i know-how

Jeden zapis w umowie o zachowaniu poufności, który musisz sprawdzić

Jestem przeciwnikiem powtarzania w umowach przepisów prawa, ponieważ w razie zmiany ustawy, trzeba zmieniać umowę. Tak właśnie jest teraz z wieloma umowami o zachowaniu poufności.

Dlaczego? Ponieważ nowe przepisy nie zawierają żadnych ograniczeń czasowych co do trwania obowiązku zachowania tajemnicy przedsiębiorstwa przez pracowników, a stare umowy, w których powtórzono „z rozpędu” zapis o 3 letnim okresie związania tajemnicą przedsiębiorstwa, nadal obowiązują. Całkowicie niepotrzebnie ograniczają możliwości pracodawców.

Dlatego właśnie trzeba przejrzeć umowy o zachowaniu poufności i dostosować je do nowych przepisów. Mówiąc otwartym tekstem: wywalić z nich zapis o trzech latach.

Jeżeli potrzebujesz pomocy w napisaniu lub sprawdzeniu umowy o zachowaniu poufności, zapraszam do kontaktu.

zdjęcie: Aymanejed/Pixabay

Robert Solga

Robert Solga, radca prawny

Od 15 lat specjalizuję się w tajemnicy przedsiębiorstwa, zakazie konkurencji i prawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Pomagam przedsiębiorcom chronić bazę klientów, informacje o klientach i dostawcach, know-how i inne wartościowe informacje biznesowe.

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Skontaktuj się ze mną:
+48 662050782  |  robert.solga@solga.pl

Komentarze

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Umowa o zachowaniu poufności

Partnerzy bloga

LexMonitor ZnamSwojePrawo